Τεύχος Πέμπτο - Η Βία η Μαμή και η Ιστορία
«Αυτή την φορά θα το κάνω μόνη μου, καθισμένη οκλαδόν σε μια παλιά εφημερίδα, σε μια μοναχική γωνιά. Ή στα φύλλα, στα ξερά φύλλα, σ’ ένα σωρό από αυτά· έτσι είναι πιο καθαρά. Το μωρό θα γλιστρήσει έξω εύκολα σαν ένα αυγό, σαν ένα γατάκι. Θα το γλείψω, θα δαγκώσω το ομφάλιο λώρο, το αίμα θα επιστρέψει στην γη που ανήκει, το φεγγάρι θα είναι γεμάτο, αποτραβηγμένο. Το πρωί θα μπορέσω να το δω: θα το καλύπτει μια λαμπερή γούνα, πλάσμα θεϊκό, που δεν θα του διδάξω ποτέ ούτε μια λέξη.»
Margaret Atwood, «Surfacing»
«Τα κανονικά παιδιά, γεννιούνται κανονικά...»
Τρύπες, φυσικά…
Είναι άξιο απορίας για ποιο λόγο φαινόμενα όπως η μητρότητα, η ιδιότητα της γυναίκας να δίνει ζωή και ο τοκετός, η διαδικασία της γέννας ενός παιδιού, γίνονται σήμερα πολύ λίγο ή καθόλου, πεδίο επεξεργασίας ανταγωνιστικής σκέψης από τα υποκείμενα της αμφισβήτησης και δη από τα γυναικεία, αυτά που κανονικά (θα έπρεπε) να αφορά άμεσα. Μια πιθανή εξήγηση -πέρα από την διαπίστωση της γενικότερης παρακμής του γυναικείου κινήματος χειραφέτησης, πράγμα που είχε ως αποτέλεσμα την αντίστοιχη παρακμή του απελευθερωτικού λόγου των γυναικών -μια εξήγηση που έλκει την καταγωγή της από την εμπειρική παρατήρηση του «χώρου» στην Ελλάδα- θα πρότεινε σαν αιτία την αμηχανία που προκαλεί το φαινόμενο στις γυναίκες του «χώρου». Η γέννηση ενός παιδιού έχει συνδυαστεί με την δημιουργία οικογένειας, δηλαδή με την κανονικότητα της ζωής στην σημερινή κοινωνία, οπότε η άρνηση της τεκνοποίησης, προσλαμβάνεται με όρους αντιθεσμικής στάσης, με όρους αντίστασης. Η λογική είναι εξαιρετικά απλή: το παιδί είναι συμβιβασμός, είναι οικογένεια, είναι μετάνοια, είναι παραίτηση. Ο λόγος που δεν βλέπουμε πολλές μητέρες στο χώρο της αμφισβήτησης, ενώ βλέπουμε πολλές μητέρες που ήταν κάποτε σε αυτό το χώρο, σε μεγάλο βαθμό είναι αυτός. Ο λόγος που το κείμενο που ακολουθεί υπογράφεται από άνδρες, πιθανόν να είναι ο ίδιος. Πάντως η συγκεκριμένη εισαγωγή δεν σκοπεύει να δώσει πειστική απάντηση στην απορία που εξέφρασε, όπως δεν σκοπεύει να ζητήσει συγχωροχάρτι για τις απόψεις που θα κατατεθούν στην συνέχεια. Απλά οφείλει να επισημάνει μια ορισμένη προκατάληψη τους.
Το φαινόμενο του τοκετού, η γέννα δηλαδή, επιδέχεται αναγνώσεις σε πολλά και διαφορετικά επίπεδα. Για παράδειγμα στο ανθρωπολογικό επίπεδο (πως προσλαμβάνεται από τους διάφορους πολιτισμούς η γέννα ενός παιδιού), στο ατομικό επίπεδο (ως βιωμένη εμπειρία από την γυναίκα), στο επιστημονικό επίπεδο (πως αντιμετωπίζεται από τους γιατρούς σαν επιστημονικό φαινόμενο), στο επίπεδο του κοινωνικού ανταγωνισμού. Ας υποθέσουμε ότι υπάρχει ένας γεωμετρικός τόπος σημείων που ορίζει ένα νέο επίπεδο, το οποίο τέμνει όλα τα επιμέρους, καθορίζοντας με αυτόν τον τρόπο μια ενότητα των διαφορετικών αναγνώσεων του φαινομένου· αυτός ο τόπος είναι η διαχείριση του γυναικείου υποκειμένου και του σώματος του, η διαχείριση του ανθρώπου που γεννά. Αυτό πάει να πει: ποιος είναι το αφεντικό στην διαδικασία της γέννας, ποιος έχει οριστεί να αποφασίζει δηλαδή και ποιες διαδικασίες ορίζουν το πλέγμα σχέσεων αυτής της συνθήκης· τελικά τι σημασία αποκτούν όλα αυτά στο σημερινό κοινωνικό-ιστορικό πλαίσιο.
Λέμε διαχείριση του γυναικείου υποκειμένου και εννοούμε μια σχέση κοινωνική, μια σχέση που ορίζεται τόσο από τα δύο μέρη της δηλαδή από τον κάτοχο της εξειδικευμένης γνώσης/κατάρτισης σχετικά με την γέννα από την μια πλευρά (δηλαδή τον εξειδικευμένο γιατρό σε πρώτο επίπεδο) και από την έγκυο γυναίκα από την άλλη, όσο και από την κοινωνικό-ιστορική συνθήκη εντός της οποίας λαμβάνει αυτή χώρα και η οποία δίνει συγκεκριμένο νόημα σε αυτή την σχέση1. Μια σχέση ωστόσο ευρύτερη από την σχέση γιατρού/ασθενούς, αφού συμμετέχουν σε αυτοί περισσότεροι συντελεστές, η μαία είναι ο κυριότερος από αυτούς. Λέμε διαχείριση του γυναικείου υποκείμενου και εννοούμε μια σχέση ανταγωνιστική ανάμεσα στο υποκείμενο που γεννά και στο υποκείμενο που είναι νόμιμα επιφορτισμένο με την διαχείριση της διαδικασίας της γέννας, μια σχέση κατά την οποία το πρώτο υποκείμενο είναι υποχρεωμένο να εκτελεί τις εντολές του τελευταίου (έχοντας καθόλου ή σχεδόν καθόλου λόγο επί της κατάστασης του), και μάλιστα να έχει δώσει την έγγραφη συγκατάθεση του για την χρήση κάθε μέσου που θα απαιτηθεί για την περάτωση με ασφάλεια αυτής της διαδικασίας. Από αυτήν την συνθήκη του διαχωρισμού μεταξύ αυτής που οφείλει να εκτελεί τις ιατρικές (ή μαιευτικές εντολές) κατά την διάρκεια της γέννησης του παιδιού της (που οφείλει δηλαδή να αρνηθεί τον αυτοκαθορισμό της), και αυτού, ή αυτής, που δίνει αυτές τις εντολές, διαμορφώνεται (εν μέρει) ιστορικά η ανταγωνιστική φύση αυτής της σχέσης.
Εν μέρει, επειδή το κέντρο εστίασης του ανταγωνισμού ήταν διαφορετικό κάθε φορά ανάλογα με το υπάρχον κοινωνικό-ιστορικό πλαίσιο. Για παράδειγμα το φεμινιστικό κίνημα των δεκαετιών ‘60 και ‘70 και ειδικά οι πιο ριζοσπαστικές πτέρυγες του, επικεντρώθηκαν στην πατριαρχική φύση αυτής της σχέσης και θέλησαν να την ξεπεράσουν διαλεκτικά δημιουργώντας αντί-ιατρικούς θεσμούς, εντός των οποίων οι ίδιες οι γυναίκες έπαιρναν την υγεία τους στα χέρια τους, ενάντια στις προσταγές της ανδροκρατούμενης γυναικολογίας. Είχαν προηγηθεί κινήματα εντός του υγειονομικού θεσμού (μαιών και γιατρών) στις αρχές του εικοστού αιώνα, τότε που διαμορφώθηκε η μαιευτική στα βασικά της σημεία, όπως την γνωρίζουμε σήμερα, που έθεταν το ζήτημα της ιατρικοποίησης του τοκετού εννοώντας με αυτό την πλήρη επιστημονικοποίηση/ τεχνολογικοποίηση του φαινομένου από την ιατρική συντεχνία, μέσω της εισαγωγής μηχανημάτων και τεχνικών παρατήρησης και ελέγχου της επιτόκου γυναίκας. Αυτά τα κινήματα, που πήραν μια πιο ανεπτυγμένη μορφή στην Βρετανία, ευαγγελίζονταν μια επιστροφή στον φυσιολογικό τοκετό. Αργότερα αναπτύχθηκαν πειράματα πάλι εντός του ιατρικού θεσμού, που αμφισβήτησαν έμπρακτα όλες τις κυρίαρχες τεχνικές/πρακτικές τοκετού (εργαστηριακή παρακολούθηση, τεχνολογική παρακολούθηση, μαιευτική αναισθησία, ψυχοπροφυλακτική μέθοδος, κ.α.) και ειδικά την ανεξέλεγκτη χρήση της καισαρικής τομής, όπως και την μαιευτική/ιατρική παρέμβαση, στα πλαίσια των απόψεων του Ιβάν Ίλιτς. Τέλος εξίσου σημαντική, αν και εκφρασμένη σε ατομικό επίπεδο, είναι η αντίσταση χιλιάδων γυναικών, στις επιδιώξεις των γιατρών και στην κανονικότητα της διαδικασίας του τοκετού που αυτοί επιβάλλουν, αλλά ακόμα και στην εμπορευματοποίηση μιας ατομικής γυναικείας εμπειρίας, όπως έχει αναδειχθεί από εμπειρικά δεδομένα ερευνών και εργασιών των φεμινιστριών στην καρδιά των αναπτυγμένων χωρών της δύσης.
Για να γίνει κατανοητή η πρόσληψη του τοκετού από τις γυναίκες και από τους άνδρες και οι ανάγκες που γέννησαν τα φαινόμενα αντίστασης, θα πρέπει να παρουσιαστεί σε γενικές γραμμές το φαινόμενο και οι εκδηλώσεις του.
Υπάρχει μια τυπική αναπαράσταση της γέννας στα μυαλά των περισσότερων ανθρώπων, ανδρών ή γυναικών, μητέρων ή μη, που ζουν σήμερα όπως και ‘μεις στο βόρειο ημισφαίριο του πλανήτη. Είναι το αναμενόμενο αποτέλεσμα μιας κατάστασης που ακολουθεί την «φυσιολογική» εξέλιξη της εγκυμοσύνης. Η έγκυος όταν αντιλαμβάνεται ότι έχουν αρχίσει οι πόνοι του τοκετού μεταφέρεται στο μαιευτήριο στο οποίο παρακολουθούταν η εγκυμοσύνη της και εκεί με την βοήθεια εξειδικευμένου προσωπικού (γιατροί, μαίες), γεννάει, σε ένα χρονικό διάστημα που εξαρτάται από την πρόοδο της εξέλιξης της γέννας, και που μπορεί να είναι από μερικά λεπτά της ώρας, ως και δώδεκα ώρες περίπου. Αν τα πράγματα πάνε καλά, δηλαδή αν το παιδί «κατεβαίνει» με το κεφάλι από τον κόλπο της μητέρας και αν η μητέρα δεν αντιμετωπίζει κάποιο πρόβλημα υγείας, τότε γεννάει «φυσιολογικά» με τους απαραίτητους περιοδικούς πόνους, που λίγο πριν βγει το παιδί αποκτούν μεγαλύτερη ένταση και συστηματικότητα. Αν για διάφορους λόγους υπάρχει κάποιο πρόβλημα στην εξέλιξη του τοκετού, το μωρό «θα βγει» με καισαρική τομή, μια εγχείρηση στην διάρκεια της οποίας τέμνεται η μήτρα της γυναίκας διαμέσου της κοιλιάς της και ο μαιευτήρας πιάνει το παιδί και το βγάζει έξω. Δύο- τρεις μέρες μετά και εφόσον όλα εξελιχθούν καλά, η γυναίκα και το μωρό θα βγουν από το μαιευτήριο και θα πάνε σπίτι τους. Βρίσκει κάποιος κάτι «κακό» σε όλα αυτά;
Έχει εξαιρετικό ενδιαφέρον το γεγονός ότι αυτή η κοινωνική αναπαράσταση του τοκετού ανταποκρίνεται ελάχιστα στην πραγματικότητα. Αν κάποιος ρίξει μια ματιά στην ιατρική βιβλιογραφία θα διαπιστώσει ότι το 95% των τοκετών σήμερα, δηλαδή των 95% των μωρών που γεννιούνται στις κλινικές (δημόσιες ή μη, στις περισσότερες χώρες του δυτικού κόσμου) υφίστανται κάποια ιατρική παρέμβαση, και είναι ως εκ τούτου μη-φυσιολογικοί. Για να το πούμε αλλιώς, η έννοια φυσιολογικός τοκετός, δηλαδή γέννα ενός παιδιού με μη- προγραμματισμένο τρόπο και χωρίς φαρμακευτική υποβοήθηση (τουλάχιστον), είναι ένα φαινόμενο εξαιρετικά σπάνιο, που συμβαίνει μόνο στην περίπτωση που η επίτοκος γυναίκα προσέλθει στο μαιευτήριο, αφού ήδη έχει εξελιχθεί το μεγαλύτερο μέρος του τοκετού της. Αντίθετα αυτό που συμβαίνει κατά κύριο λόγο είναι είτε ο προγραμματισμός του τοκετού από πριν (αυτό λέγεται προκλητός-induced-τοκετός στην ιατρική ορολογία), είτε η γυναίκα να προσέλθει «αυθόρμητα» μερικές ώρες πριν την αναμενόμενη ημερομηνία γέννησης, οπότε θα υποβοηθηθεί φαρμακευτικά και τεχνικά2 για να γεννήσει, είτε η χορήγηση αναισθησίας στην γυναίκα μετά από επιθυμία της για να μην πονάει στην διάρκεια της εξέλιξης του τοκετού, είτε βέβαια η διαδικασία της καισαρικής τομής που καταλαμβάνει στην Ελλάδα το 40-50%3 του συνόλου των τοκετών που εκτελούνται στα δημόσια νοσοκομεία (και οι οποίες υποτίθεται ότι έχουν συγκεκριμένες ενδείξεις για να εκτελεστούν), ένα (μικρό) ποσοστό από τις οποίες αποτελεί επιθυμία της ίδιας της εγκύου γυναίκας.
Η ίδια η διαδικασία της γέννας είναι σχεδιασμένη με τέτοιο τρόπο ώστε να αποτελεί οργανικό μέρος της βιομηχανίας του τοκετού: έλεγχος και παρακολούθηση με την βοήθεια μηχανημάτων, οργάνωση με την συμβολή του προσωπικού, ταχύτητα με την βοήθεια φαρμάκων και βέβαια κέρδος για τους γιατρούς (αλλά όχι μόνο), ανάλογα με το είδος της ιατρικής παρέμβασης. Με άλλες λέξεις: υπαγωγή της αναπαραγωγής στο κεφαλαιοκρατικό/εξουσιαστικό σύστημα και στους κανόνες που το διέπουν ως συγκροτημένη κοινωνική οργάνωση.
Σε αυτό το δυναμικό πεδίο που είναι ήδη επαρκές για την γέννηση ανταγωνιστικών δυνάμεων αντίθετης φοράς από τις προσταγές της κυρίαρχης δύναμης του, υπάρχουν γωνίες υποφωτισμένες, που ωστόσο διατηρούν ακέραιη την σημαντικότητα τους. Η εξορία της βιωμένης εμπειρίας του τοκετού από την ίδια την γυναίκα-μητέρα είναι η σημαντικότερη από αυτές. Η βιομηχανική παραγωγή είναι μαζική παραγωγή. Η βιομηχανοποίηση της γυναικείας αναπαραγωγής είναι αναγκασμένη να ενσωματώσει τον κανόνα της μαζικότητας. Σε αυτές τις συνθήκες η γυναίκα οφείλει να αντικειμενοποιηθεί4, να γίνει μέσο αναπαραγωγής. Ο φόβος από την πρωτόγνωρη εμπειρία που θα κληθεί να αντιμετωπίσει, τα παγωμένα καλώδια και συσκευές και καθετήρες στο γυμνό σώμα, οι φωνές των άλλων γυναικών από τα διπλανά δωμάτια του μαιευτηρίου, οι επιτακτικές εντολές των γιατρών και των μαιών, «η επιστημονική περιέργεια» των εκπαιδευόμενων φοιτητών, η ανάγκη να τελειώνει γρήγορα προκειμένου να μην μπει στην διαδικασία της καισαρικής τομής, οι ίδιοι οι πόνοι του τοκετού, το φανερό άγχος του προσωπικού να ξεμπερδεύει με την περίπτωση της, όλα αυτά συνιστούν τουλάχιστον αλλοτρίωση της εμπειρίας του τοκετού ή μάλλον απαλλοτρίωση από την ιατρική και κοινωνική εξουσία μιας εμπειρίας που βιωνόταν με άλλο τρόπο σε διαφορετικά πολιτισμικά πλαίσια.
Παρατηρώντας το ίδιο φαινόμενο μέσα από μια ανθρωπολογική οπτική θα καταλάβουμε την διαφορά. Αρχικά θα μείνουμε έκπληκτοι μπροστά στον πλούτο των πρακτικών και των γνώσεων που ανέπτυξαν μέσα στην ιστορία διαφορετικοί ανθρώπινοι πολιτισμοί ενώπιον αυτού του φαινομένου. Ένα φαινόμενο συχνό, καθημερινό, συνηθισμένο και όμως δραματικό τόσο για την γυναικεία φύση (με βιολογικούς και ψυχοσυναισθηματικούς όρους), όσο και για την κοινότητα (με πολιτισμικούς όρους), ένα φαινόμενο που με βάση τα χαρακτηριστικά του πρέπει να το συλλάβουμε κυριολεκτικά ως μέρος της τεχνογνωσίας επιβίωσης του κάθε πολιτισμού. Τεχνογνωσία επιβίωσης που δεν περιστέλλεται επ’ ουδενί στην τεχνική κατάρτιση που απαιτείται για την υποβοήθηση της εξόδου ενός εμβρύου από ένα σωλήνα (έστω γεννητικό, έτσι ορίζει τον τοκετό η δυτική ιατρική), αλλά πολύ περισσότερο -πράγμα που αποδεικνύει την ολικότητα του τοκετού ως φαινόμενο- στο τελετουργικό της διαδικασίας έλευσης μιας νέας ζωής στον κόσμο. Τελετουργικό που μπορεί να περιλαμβάνει για παράδειγμα την παρέμβαση του σαμάνου που στηρίζει ψυχοσυναισθηματικά την γυναίκα στην διάρκεια της γέννας απαγγέλλοντας μύθους της κοινότητας, όπως συμβαίνει σε διάφορες ινδιάνικες φυλές. Αυτό εννοούμε λέγοντας βιωμένη εμπειρία. Που εμπεριέχει σαν βασικό της συστατικό την βίωση του πόνου του τοκετού.
Έχουν ειπωθεί και γραφτεί πολλά ειδικά για το ζήτημα του πόνου στην διάρκεια του τοκετού. Πιθανόν να υπάρχουν τόσες γνώμες σχετικά όσες και οι γεννήσεις παιδιών. Θα λέγαμε όσες και οι γυναίκες, αλλά μια στοιχειώδης εμπειρική παρατήρηση βασισμένη σε αφηγήσεις γυναικών θα αποδείκνυε το αντίθετο, αφού κάθε γυναίκα περιγράφει διαφορετικά την κάθε γέννα της. Η σύγχρονη ιατρική, προσπαθώντας να μετρήσει το φαινόμενο, και αναγνωρίζοντας αναγκαστικά την υποκειμενική του φύση, προσπαθεί να εισάγει συγκριτικές παραμέτρους για την εκτίμηση του συγκεκριμένου πόνου. Έτσι μια έρευνα υποστήριζε ότι ο πόνος του τοκετού, είναι περίπου 90 φορές ισχυρότερος από μια τομή με μαχαίρι στην περιοχή του καρπού Στην πραγματικότητα τέτοιες έρευνες δεν λένε τίποτα ουσιαστικό. Εκατομμύρια γυναίκες που έχουν γεννήσει μπορούν να πουν πολύ περισσότερα σε όσες πρόκειται να γεννήσουν στο μέλλον. Σε τελευταία ανάλυση αυτά είναι τα υποκείμενα που θα (πρέπει να) αποφασίσουν για την διάθεση του σώματος τους και για την επιθυμία τους να βιώσουν τον τοκετό σαν ολική εμπειρία.
Ένα ενδιαφέρον σε σχέση με αυτό το ζήτημα είναι ωστόσο, ότι η σύγχρονη μαιευτική έχτισε τον μύθο της σε μεγάλο βαθμό και στην ικανότητα της να ελέγχει τον πόνο του τοκετού, εναρμονίζοντας την ύπαρξη της με ένα πολιτισμό που στέλνει στο πυρ το εξώτερο κάθε επώδυνη εμπειρία. Δεν είναι εδώ η στιγμή για να αναλύσουμε αυτή την υπόθεση, ούτε να πάρουμε θέση για την εμπειρία του πόνου του τοκετού και την σημασία της, κάτι εξάλλου -που, για να είμαστε ειλικρινείς- δεν μπορούμε. Γεγονός πάντως είναι ότι όταν έχεις διαμορφωθεί ως κοινωνικό υποκείμενο στο σημερινό πολιτισμό, μια τέτοιου τύπου εμπειρία, όπως και κάθε επώδυνη εμπειρία άλλωστε, φαντάζει κάτι πραγματικά αδιανόητο, κάτι που πρέπει να εξαλειφθεί ολοκληρωτικά. Ωστόσο, πρέπει να γίνει γνωστό το γεγονός ότι χωρίς πόνο δεν μπορεί να υπάρχει τοκετός. Και αυτό επειδή η μαιευτική αναισθησία καταλαμβάνει το πρώτο μόνο στάδιο του τοκετού (το στάδιο της διαστολής του τραχήλου) και όχι το δεύτερο στάδιο κατά το οποίο η γυναίκα πρέπει να αισθάνεται το μωρό που κατεβαίνει για να το σπρώξει έξω από το σώμα της (στάδιο της εξώθησης). Μπορεί να φαντάζει σαν ασήμαντη τεχνική λεπτομέρεια, αλλά η μαιευτική αναισθησία στην πραγματικότητα είναι ανώφελη από σωματικής απόψεως. Το μόνο ίσως που κάνει είναι ότι υποβάλλει ψυχοσυναισθηματικά την γυναίκα στην ιδέα ότι δεν θα πονέσει κατά τον τοκετό της, διαδικασία μάλλον βλαβερή και για την ίδια την γυναίκα αφού γρήγορα αντιλαμβάνεται ότι δεν ισχύει και στην πραγματικότητα μένει αθωράκιστη συναισθηματικά απέναντι στην πραγματικότητα που (θα) αντιμετωπίσει.
Στην φεμινιστική σκέψη υπάρχει ένα σημείο καμπής στον μετασχηματισμό του τοκετού από συλλογική/κοινωνική κεκτημένη τεχνογνωσία σε εξειδικευμένη κατάρτιση ικανή να περατωθεί μόνο από ειδικούς. Το σημείο αυτό είναι η εφεύρεση και η εισαγωγή του εμβρυουλκού στην διαδικασία της γέννας, στα μέσα του δέκατου όγδοου αιώνα, ενός οργάνου που χρησίμευε σαν μοχλός για την εξαγωγή του παιδιού από τον κόλπο της μητέρας, σε περίπτωση δυστοκίας (δύσκολου τοκετού δηλαδή, για παράδειγμα όταν οι ώμοι του παιδιού δεν μπορούν να βγουν εξαιτίας του μικρού μεγέθους της γυναικείας λεκάνης). Οι μαίες5 έχοντας περισσότερη εμπιστοσύνη στην ικανότητα και στην ασφάλεια που τους παρείχαν τα χέρια τους, αρνήθηκαν εξαρχής την χρήση αυτού του εργαλείου σε αντίθεση με τους άνδρες γιατρούς που το χρησιμοποιούσαν όλο και συχνότερα και τελικά το κατέστησαν ως το κυριότερο επιχείρημα της αποτελεσματικότητας τους στον αγώνα ενάντια στις μαίες, που εξακολουθούσαν να χρησιμοποιούν αποκλειστικά παραδοσιακές μεθόδους.
Η διαδικασία της κατάκτησης του ελέγχου μέσω της εισαγωγής εργαλείων είναι εξαιρετικά συνηθισμένη στον καπιταλισμό. Κάτι αντίστοιχο -τηρουμένων των αναλογιών- συνέβη με την βιομηχανική επανάσταση και την εισαγωγή των μηχανών στους χώρους εργασίας, μέσω των οποίων τα αφεντικά πήραν τον έλεγχο του χρόνου της εργασίας από τους εργάτες, αποκτώντας έτσι την ικανότητα να καθορίζουν -εν μέρει τουλάχιστον- τον ρυθμό της παραγωγής και άρα το κέρδος τους.
Μέχρι περίπου τα μέσα του εικοστού αιώνα στον δυτικό κόσμο, αλλά και σε πολλά γεωγραφικά πλάτη ακόμα και σήμερα, η διαδικασία του τοκετού ήταν -κατά κύριο λόγο- υπόθεση των μαμών, γυναικών δηλαδή που είχαν αποκτήσει εμπειρικά τις δεξιότητες που απαιτεί η διαχείριση του τοκετού, αλλά και την ικανότητα του χειρισμού του ως φαινόμενο. Η μαμή είναι ο πολιτισμικός φορέας μιας παραδοσιακής γνώσης που μεταφέρεται μέσα από αφηγήσεις προσώπων -συνήθως συγγενικών- από γενιά σε γενιά, μιας γνώσης ωστόσο που έχει χαρακτήρα κομμουνιστικό, δηλαδή πραγματικά δημοκρατικό: είναι κληρονομιά όλης της κοινότητας και ανοιχτή στην καθεμία γυναίκα που θα θελήσει να μυηθεί σε αυτήν, η κτήση και η εφαρμογή της δεν συνεπάγεται κανένα προνόμιο για το φορέα της, πιθανόν μόνο τον σεβασμό της κοινότητας, και το κυριότερο δεν είναι απλά τεχνική εφαρμογή ενός αυστηρά ταξινομημένου και οργανωμένου corpus επιστημονικών αρχών, αλλά ένα ολόκληρο σύμπλεγμα μιας κοινωνικής σχέσης που συμπεριλαμβάνει και την ψυχοσυναισθηματική αλληλεπίδραση ανάμεσα στα δύο σχετιζόμενα μέρη, σε όλη την διάρκεια της κύησης της γυναίκας και φυσικά πέρα από αυτή. Οι αφηγήσεις παραδοσιακών μαμών στα μέρη μας, οι οποίες έχουν καταγραφεί6, αποδεικνύουν ότι «οι πράξεις της παραδοσιακής μαμής δεν ήταν καθιερωμένες, ή παγιωμένες, ή τυποποιημένες, για τον κάθε τοκετό, αλλά εξατομικευμένες ανάλογα με την ψυχοσωματική δομή της επιτόκου». Τόσο όσον αφορά τους χειρισμούς που απαιτούνται για την ολοκλήρωση ενός τοκετού, όσο και όσον αφορά τις στιγμές του τελετουργικού της ψυχοσυναισθηματικής προετοιμασίας της επιτόκου που ήταν μέρος αυτού του φαινομένου.
Σε όλη αυτή την παράδοση είναι σημαντικό το γεγονός ότι στην μορφή της μαμής (χωρίς να είναι απαραίτητο να την αντικρίσουμε υπό ένα ιδεαλιστικό οπτικό πρίσμα που θα αγνοεί την αλλοτρίωση των συντηρητικών παραδοσιακών κοινοτήτων, φιλτράροντας τις υφιστάμενες κοινωνικές συγκρούσεις) συμπυκνώνονται μάλλον αξίες αλληλεγγύης και σεβασμού μέσα στην κοινότητα, παρά ιεραρχικές αξίες διαχωρισμού, βασισμένες στην εξουσία της γνώσης (του ειδικού) ή στον εμπορευματική σχέση.
Η απόπειρα απαλλοτρίωσης της παραδοσιακής/κοινοτικής γνώσης για την γέννα και ο μετασχηματισμός της σε γνώση εξειδικευμένη, σε γνώση δηλαδή προορισμένη να κατέχεται μόνο από «ειδικούς», επιφορτισμένους με αυτό τον ρόλο, ήταν μια διαδικασία μακροχρόνια, που σημαδεύτηκε από συγκρούσεις και αντιθέσεις, (και) η οποία μόνο πολύ πρόσφατα, και μόνο στις δυτική γωνιά του πλανήτη, κατάφερε να γίνει καθολική συνθήκη. Η ληξιαρχική πράξη γέννησης της, μπορεί να ανιχνευθεί στην προσπάθεια ορθολογικοποίησης των φαινομένων της υγείας/ασθένειας, που ξεκίνησε με την γαλλική επανάσταση και την άνοδο της αστικής τάξης στην εξουσία.
Ορθολογικοποίηση: ανάγνωση της κοινωνικής κίνησης και των φαινομένων που την συγκροτούν, με εργαλείο τον ορθό λόγο, το λόγο δηλαδή του καπιταλισμού. Μετάφραση στην οικονομική αργκό του συστήματος: οργάνωση του νοητού κόσμου, δηλαδή οργάνωση κάθε πτυχής της κοινωνικής δραστηριότητας και διανόησης με τέτοιο τρόπο, ώστε να αποφέρει το μέγιστο δυνατό κέρδος. Η ορθολογικοποίηση στον τομέα της διαχείρισης της ανθρώπινης υγείας συγκροτήθηκε στήνοντας πολεμικά μέτωπα ενάντια στην παραδοσιακή/κοινοτική ιατρική, που κυριαρχούσε μέχρι τότε στον δυτικό κόσμο (μέρος της οποίας αποτελούσε η διαχείριση του φαινομένου του τοκετού), και βασίστηκε στην επιστημονικοποίηση των φαινομένων της υγείας και της ασθένειας στα πλαίσια (πάντα) της εμπορευματικής λειτουργίας, που ήταν ήδη σε εξέλιξη.
Αναγνωρίζουμε στην ορθολογικοποίηση την συνισταμένη δύο διαδικασιών. Η κληρονομιά της Ιπποκράτειου σχολής που ήταν η πρώτη που προσπάθησε να συλλάβει με επιστημονικό τρόπο7 τα φαινόμενα της υγείας και της ασθένειας, και όλης της εξέλιξης της ιατρικής που μεσολάβησε στους αιώνες που ακολούθησαν, συνιστά την πρώτη διαδικασία. Ενδεικτικό της συμβολής αυτής της σχολής είναι το γεγονός ότι μεγάλο μέρος της πρακτικής μαιευτικής, βασίζεται ακόμα και σήμερα στις θεωρητικές της κατακτήσεις. Η ένταξη της ιατρικής και των φαινομένων της υγείας/ασθένειας στην εμπορευματική λειτουργία8, πράγμα που απαιτούσε καταρχήν τον διαχωρισμό από τις θεραπευτικές παραδόσεις που είχαν αναπτυχθεί μέχρι τότε και την αποπομπή τους από την δημόσια σφαίρα με την χρήση του νομικού οπλοστασίου, συνιστά την δεύτερη και σημαντικότερη διαδικασία. Έτσι, λίγο μετά την γαλλική επανάσταση κατοχυρώνεται με νόμο η άσκηση της ιατρικής να αποτελεί αποκλειστικό δικαίωμα των γιατρών, αυτών δηλαδή που θα λάμβαναν την κρατικά εγγυημένη πιστοποίηση κατοχής της ιατρικής επιστήμης από τα πανεπιστήμια.
Η αντίσταση των παραδοσιακών κοινοτήτων και των μαμών (που κατοχυρώνουν και αυτές επαγγελματικά δικαιώματα στα τέλη του δέκατου ένατου αιώνα) στην διαδικασία ορθολογικοποίησης της γυναικείας αναπαραγωγής ήταν σθεναρή και κατάφερνε μέχρι ένα βαθμό να περιορίσει την ιατρική/μαιευτική παρέμβαση μόνο στις αστικά και οικονομικά ισχυρότερα στρώματα. Η πλάστιγγα θα αρχίσει να γέρνει προς την πλευρά της δυτικής ιατρικής στις αρχές του εικοστού αιώνα όταν η χρήση των μαιευτικών μεθόδων (εμβρυουλκία, περινεοτομία9) αρχίζει να γίνεται ρουτίνα από τους γιατρούς και παράλληλα να κυριαρχεί η ιδέα της συμβολής τους στην μεγαλύτερη ασφάλεια κατά τον τοκετό, τόσο της μητέρας, όσο και του εμβρύου. Η μείωση της μητρικής/εμβρυϊκής θνησιμότητας, ήταν το κυριότερο επιχείρημα για την ευρεία εφαρμογή της καισαρικής τομής και γενικότερα για την κυριαρχία της μαιευτικής πρακτικής από την δεκαετία του 1960 και μετά. Μια ιδέα που κατάφερε να διαχυθεί προς τα κάτω με αποτέλεσμα την παραπέρα επέκταση της καπιταλιστικοποίησης του τοκετού, όσο κατοχυρωνόταν οι κατακτήσεις του κράτους πρόνοιας και επεκτεινόταν το δικαίωμα της δωρεάν περίθαλψης σε ευρύτερα τμήματα του πληθυσμού. Είναι ενδεικτικό για να δώσουμε ένα παράδειγμα του για πόσο πρόσφατα γεγονότα μιλάμε ότι μέχρι τα τέλη της δεκαετίας του 1960 στην Ελλάδα, το 30% περίπου των γεννήσεων, λάμβαναν χώρα έξω από μονάδες υγείας, κατά κύριο λόγο στο σπίτι της μητέρας.
Το γυναικείο κίνημα γεννήθηκε αμφισβητώντας αυτή την συνθήκη. Αμφισβητώντας δηλαδή την εξουσία του ιατρικού θεσμού πάνω του, την αρχή του διαχωρισμού κατά τον τοκετό, όπως γράψαμε παραπάνω. Οι γυναικείες οργανώσεις όπως η Ένωση για την Επιμόρφωση σχετικά με την γέννα, το Κίνημα για την πρόληψη των Καισαρικών τομών, το Κίνημα αυτοβοήθειας των γυναικών, και πολλές άλλες καλά οργανωμένες και με ισχυρή κοινωνική παρέμβαση, αναπτύχθηκαν στα πλαίσια του φεμινιστικού κινήματος και αμφισβήτησαν έμπρακτα σε κάθε σημείο του τον καπιταλιστικό ιατρικό/ εξουσιαστικό λόγο για τον τοκετό, αλλά όχι μόνο.
Πρώτα από όλα στο πεδίο του ορισμού, αναδεικνύοντας το πώς τα γλωσσολογικά ζητήματα είναι καθορισμένα κοινωνικό- ιστορικά. Για παράδειγμα, ενώ η μαιευτική ορίζει τον τοκετό ως την διαδικασία κατά την οποία το έμβρυο εκβάλλεται από το γεννητικό σωλήνα της γυναίκας στο περιβάλλον, οι φεμινίστριες συνέλαβαν τον τοκετό ως φυσικό και φυσιολογικό φαινόμενο του γυναικείου οργανισμού. Με τον ίδιο τρόπο άρχισαν να συζητάνε μεταξύ τους για τα καθημερινά τους προβλήματα, και για τα ειδικά γυναικεία προβλήματα υγείας, για την λειτουργία του ιατρικού θεσμού σε σχέση με την γυναικεία υγεία και πως συμπλέκεται το σύστημα υγείας με το καπιταλιστικό σύστημα συνολικά. Μάθαιναν με άλλα λόγια να παράγουν θεωρία. Στην πράξη οι γυναίκες προσπάθησαν να ξαναπάρουν στα χέρια τους την υγεία τους. Είτε ευνοώντας την παρέμβαση των μαιών και την ενίσχυση κινήσεων για την υπεράσπιση του φυσιολογικού τοκετού, είτε παίρνοντας ένα μεγάλος μέρος της προσωπικής τους φροντίδας και υγείας στα χέρια τους. Για παράδειγμα στα πλαίσια του γυναικείου κινήματος αυτοβοήθειας10, οι γυναίκες μάθαιναν να αναγνωρίζουν τι σημαίνουν συγκεκριμένα συμπτώματα που εμφανίζονταν στον οργανισμό τους, μάθαιναν να κάνουν η μία στην άλλη τον προληπτικό έλεγχο για τον καρκίνο του τραχήλου της μήτρας, μάθαιναν τον χειρισμό και την σημασία του σπιράλ στην αποφυγή της εγκυμοσύνης, κλπ.
Ξεκινώντας από διαφορετικές αφετηρίες, αλλά υπερασπιζόμενοι ίδιες αξίες, αναπτύχθηκαν διάφορα πειράματα εντός του ιατρικού θεσμού, που αμφισβήτησαν τις κυρίαρχες θεσμίσεις όσον αφορά τον τοκετό. Το πιο σημαντικό από αυτά ήταν ένα πείραμα σε μια μαιευτική κλινική του δημόσιου νοσοκομείου στο Πιτιβιέ, μια μικρή επαρχιακή πόλη της Γαλλίας. Σε αυτή την κλινική ο γάλλος γιατρός Μισέλ Οντέν και το μαιευτικό και νοσηλευτικό προσωπικό της κλινικής αποφάσισαν να εφαρμόσουν ριζοσπαστικές μεθόδους για τον τοκετό, που τοποθετούσαν στο επίκεντρο τους την αυτοδιάθεση της μητέρας και την εκ νέου ανακάλυψη της βιωμένης μητρικής εμπειρίας, αλλάζοντας ριζικά τους ρόλους των σχέσεων γιατρός-μαία-έγκυος γυναίκα11. Έτσι επανασχεδίασαν εκ βάθρων όλη την εμπειρία της εγκυμοσύνης, μειώνοντας στο ελάχιστο την ιατρική παρέμβαση, διαμορφώνοντας μια αρχιτεκτονική του κτιρίου συμβατή με την συγκεκριμένη εμπειρία, αφήνοντας τις γυναίκες να αποφασίζουν πως θα διαθέσουν τον χρόνο τους στην διάρκεια του τοκετού τους (π.χ. χωρίς να καθηλώνονται στο κρεβάτι στην διάρκεια του πρώτου σταδίου του τοκετού, αλλά κάνοντας βόλτες και συζητώντας με άλλες μητέρες στον κήπο του μαιευτηρίου), ευνοώντας την παρουσία αγαπημένων προσώπων στην διάρκεια του τοκετού, προάγοντας όποια στάση επιθυμεί η γυναίκα για να γεννήσει (π.χ. μέσα στο νερό, ή όρθια, κ.α.), και μειώνοντας τις καισαρικές τομές περίπου στο 7%, όπου δηλαδή ήταν απαραίτητη η ένδειξη να γίνουν προκειμένου να διασφαλιστεί η ζωή του εμβρύου και της μητέρας. Πάνω από όλα: δίνοντας την εξουσία στην ίδια την γυναίκα να αποφασίσει πως θα διαθέσει η ίδια το σώμα της και τον εαυτό της στην διάρκεια της εμπειρίας της εγκυμοσύνης και του τοκετού της.
Στα πλαίσια αυτού του πειράματος αποδείχτηκε12 ότι οι μέθοδοι που εφαρμόζονταν σε κλινικές αυτού του είδους είχαν τα ίδια ή καλύτερα αποτελέσματα σε σχέση με την μητρική/περιγεννητική θνησιμότητα από αυτές που εφαρμόζονταν σε όλες τις δημόσιες μαιευτικές κλινικές (για τις ιδιωτικές που η σχέση εμπόρευμα έχει φτάσει στο σημείο έκρηξης της, δεν το συζητάμε καθόλου), καταρρίπτοντας ουσιαστικά κάθε μύθο της κυρίαρχης μαιευτικής ως προαγωγού της ασφάλειας της ζωής της μητέρας και του εμβρύου.
Τόσο ο λόγος και οι πρακτικές του φεμινιστικού κινήματος, όσο και το πείραμα της κλινικής Πιτιβιέ, αλλά και άλλα που εφαρμόζονται ακόμα και σήμερα (κυρίως από μαίες και γιατρούς για την προώθηση του φυσιολογικού τοκετού), αναδεικνύουν τον πλούτο της ανθρώπινης αμφισβήτησης και την δημιουργική της ικανότητα (αυτή την ικανότητα, που στην συλλογική της έκφραση ο Καστοριάδης την λέει: ριζικό φαντασιακό), δηλαδή την δυνατότητα της όχι μόνο να βάζει σε κρίση τις κυρίαρχες θεσμίσεις της καπιταλιστικής κοινωνίας, αλλά και να βάζει σε εφαρμογή διαφορετικές προτάσεις: να δημιουργεί δηλαδή καινούργιους θεσμούς, με διαφορετική λειτουργία από τους θεσμούς της κυριαρχίας. Είναι πιθανόν κοινότοπη η επανάληψη αυτής της πραγματικότητας, αλλά έχει τεράστια σημασία να ορθώνουμε το ανάστημα της, ενάντια σε αυτήν την πραγματικότητα που βιώνουμε σήμερα, η οποία ανάμεσα στα άλλα μας θέτει συνεχώς διάφορους εκβιασμούς, όπως για παράδειγμα ότι η επαναστατική πρόταση είναι ουτοπική ή ότι η μόνη αλήθεια για τον κόσμο είναι αυτή που κυριαρχεί σήμερα.
Τεράστια σημασία έχει εξάλλου η επαναστατική κριτική. Το γεγονός για παράδειγμα ότι η κλινική Πιτιβιέ, όπως και ότι οι ομάδες για τον φυσιολογικό τοκετό, όπως εξάλλου αρκετά από τα γυναικεία προτάγματα των περασμένων δεκαετιών, αποτελούν πια κατεστημένους θεσμούς θα πρέπει να ερμηνευθεί. Και μέσα σε ένα σοβαρό ερμηνευτικό πλαίσιο, αφορισμοί του στυλ «όλα τα καταπίνει το σύστημα», «πάντα έτσι γίνεται», κλπ, είναι πολύ φτωχοί για να χωρέσουν. Προτείνουμε ότι το νήμα της Αριάδνης βρίσκεται στο λόγο και στην πράξη του φεμινιστικού κινήματος (αλλά και άλλων συνιστωσών της αμφισβήτησης που σχετίζονται με την υγεία/ασθένεια), δηλαδή στην έμπρακτη κριτική που αυτό ανέπτυξε. Όχι για να το αφορίσουμε, αλλά για να καταλάβουμε.
Αναλύοντας την φεμινιστική κριτική δεν μπορούμε να παραβλέψουμε την αποσπασματικότητα της. Η φεμινιστική κριτική είναι αποσπασματική επειδή επικεντρώνεται στην καπιταλιστική μορφή της κυριαρχίας και όχι στο περιεχόμενο της, χωρίς φυσικά να ισχυριζόμαστε ότι το παραβλέπει. Επειδή εστιάζει τα βέλη στα μέσα και όχι στον σκοπό της καπιταλιστικής λειτουργίας. Για παράδειγμα δεν είναι η εισαγωγή του εμβρυουλκού που είχε σαν αποτέλεσμα την απαλλοτρίωση της παραδοσιακής γνώσης της κοινότητας για τον τοκετό από τους γιατρούς/μαιευτήρες, αλλά η ίδια η δυναμική του καπιταλισμού για ορθολογικοποίηση/εμπορευματοποίηση της ανθρώπινης αναπαραγωγής που επέβαλε την εισαγωγή της ιατρικής τεχνολογίας στον τοκετό. Με τον ίδιο τρόπο εξίσου σημαντικό χαρακτηριστικό της εξουσιαστικής σχέσης γιατρού-ασθενούς, που μια μερική μορφή της είναι η σχέση επίτοκος γυναίκα-μαία-μαιευτήρας, είναι και ο εμπορευματικός της χαρακτήρας. Κάποιοι δηλαδή, εκτός από το αντλούν κύρος και εξουσία, βγάζουν κέρδος από αυτή την σχέση. Γι’ αυτό εξάλλου «σύλλογοι για την προώθηση του φυσιολογικού τοκετού», που αναπτύσσονται σήμερα από μαίες και γιατρούς (ακόμα και στην Ελλάδα), στο βαθμό που δεν θέτουν το ζήτημα του τοκετού σε μια βάση ανταγωνιστική, αλλά σε μια βάση νατουραλιστική («επιστροφή στην φύση», κλπ), που λίγο ή καθόλου αμφισβητεί την κυρίαρχη ιατρική θέσμιση (αν και η αλήθεια είναι ότι της μειώνει ένα τμήμα από το κέρδος της), έχουν χάσει τον αιχμηρό πυρήνα της αμφισβήτησης τους και εναρμονίζονται σε μεγάλο βαθμό με τις αξίες και τις αρχές της καπιταλιστικής κοινωνίας. Δεν είναι εξάλλου καθόλου τυχαίο ότι τα υποκείμενα στα οποία απευθύνονται είναι υποκείμενα των μεσοανώτερων οικονομικών στρωμάτων, που απογοητευμένα από την κυρίαρχη ιατρική στις διάφορες εκφάνσεις της, αναζητούν «εναλλακτικές φροντίδες υγείας». Δεν είναι παράξενο που μπορούν και τις βρίσκουν σχετικά εύκολα.
Η δημιουργία ενός νέου θεσμού είναι μια μεγάλη υπόθεση εργασίας, που πολύ λιγότερο από το να αποτελεί σχέδιο επί χάρτου, είναι πολύ περισσότερο υπόθεση αυτών που θα επιθυμήσουν το καινοτόμο σχέδιο. Αυτό που χρειαζόμαστε είναι ένα καινούργιο φαντασιακό για την γέννα, ένα νέο πρόταγμα. Χρειαζόμαστε να φανταστούμε κάτι ριζικά διαφορετικό από αυτό που σημαίνει σήμερα η έννοια τοκετός. Αρχιτέκτονες του δεν μπορεί παρά να είναι πρώτα από όλα οι γυναίκες που θα θελήσουν να υπερασπιστούν την αυτονομία τους, και οι εργαζόμενοι στην υγεία (γιατροί, μαίες, νοσηλεύτριες), που θα θελήσουν να αρνηθούν έμπρακτα τον ρόλο τους ως ειδικοί (και την κοινωνική/οικονομική εξουσία που αυτός συνεπάγεται) και να θέσουν το γνωστικό κεφάλαιο τους, αλλά και τους ίδιους τους εαυτούς στην υπηρεσία της άρνησης. Αρχιτέκτονες του δεν μπορεί παρά να είναι τα υποκείμενα της αμφισβήτησης που θα θελήσουν να φτιάξουν από σήμερα θεσμούς που θα αρνούνται τις κυρίαρχες θεσμίσεις, και θα αγωνίζονται εναντίον τους. Έχοντας διαρκώς στον ορίζονται τους την πλήρη κατάργηση των σημερινών εκμεταλλευτικών/εξουσιαστικών σχέσεων. Θα λέγαμε ότι όσο δύσκολο είναι να το πεις και να το υπερασπιστείς δημόσια αυτό το πράγμα, άλλο τόσο δύσκολο είναι να το πραγματοποιήσεις. Ίσως λίγο πιο δύσκολο, μην είμαστε και υπερβολικοί.
Αυτός ο θεσμός δεν μπορεί παρά να προάγει την αυτονομία των γυναικών, την δυνατότητα τους δηλαδή να αποφασίζουν με επίγνωση πως επιθυμούν να γεννήσουν, που, υπό ποιες συνθήκες, με ποιους όρους (ακόμα και με χρήση υποβοήθησης αν με πλήρη επίγνωση επιθυμούν κάτι τέτοιο) και με ποιους σύμβουλους γέννας δίπλα τους (γιατρούς ή μαίες). Και δεν μπορεί ταυτόχρονα, παρά να αρνείται έμπρακτα την εμπορευματική σχέση σε κάθε της μορφή και κάθε στιγμή της ύπαρξης του. Πάει να πει: να εντάσσει την λειτουργία του διαρκώς στην υπόθεση της κοινωνικής απελευθέρωσης, στο πρόταγμα της κοινωνικής αυτονομίας. Απλά πράγματα.
Υστερόγραφο: το συγκεκριμένο κείμενο είχε προβλεφτεί να αποτελεί το τρίτο μέρος μιας ενότητας, της οποίας το πρώτο θα περιλάμβανε ένα κείμενο που θα επεξεργαζόταν την κυρίαρχη αντίληψη για το σώμα σήμερα και το δεύτερο μια εφαρμογή αυτής της αντίληψης, που σχετίζεται με την κατασκευή της παχυσαρκίας σαν νόσου. Με αυτή την έννοια, η γέννα, μια ζωντανή και ειδική λειτουργία και κοινωνική σχέση του γυναικείου υποκειμένου, αφήνοντας σκόπιμα προς το παρών στην άκρη το ζήτημα των νέων τεχνολογιών αναπαραγωγής, είχε σχεδιαστεί να είναι το τρίτο μέρος αυτής της ενότητας. Παρόλο που εκδίδεται πρώτο, φιλοδοξούμε στα επόμενα τεύχη να παρουσιαστούν και τα υπόλοιπα μέρη.
1. Το ζήτημα αυτής της συνθήκης παρόλο που είναι τρομερά σημαντικό και παρόλο που υποβόσκει σε κάθε πρόταση αυτού του κειμένου, μοιάζει να υποβαθμίζεται. Αυτό γίνεται για λόγους οικονομίας του χώρου. Ωστόσο, ας μην νομίσει κανείς ότι δεν το ‘χουμε συνεχώς στο μυαλό μας. Για παράδειγμα, όταν θα μιλάμε παρακάτω για τους αγώνες των γυναικών για την επανοικειοποίηση της εμπειρίας της γέννας, δεν ξεχνάμε ούτε στιγμή ότι αυτοί οι αγώνες αποτελούν υποσύνολο των συνολικότερων αγώνων των γυναικών για την χειραφέτηση τους.
2. Φαρμακευτική υποβοήθηση γίνεται με ενδοφλέβια χορήγηση μητροσυσπαστικών φαρμάκων, φαρμάκων δηλαδή που προκαλούν και ενισχύουν τις συστολές της μήτρας, για να προωθεί το έμβρυο προς τα κάτω. Τεχνική υποβοήθηση γίνεται με «τεχνητή ρήξη των υμένων», δηλαδή αυτό, που όταν συμβαίνει φυσιολογικά στην έναρξη του δεύτερου σταδίου του τοκετού, οι γυναίκες το λένε «σπάνε τα νερά».
3. Σύμφωνα με δηλώσεις του προέδρου της Παγκόσμιας Γυναικολογικής και Μαιευτικής Εταιρείας (FIGO), το ποσοστό των γυναικών στα ιδιωτικά μαιευτήρια της Βραζιλίας (στο οποίο συμπεριλαμβάνεται κατά συντριπτική πλειοψηφία η ανώτερη τάξη της χώρας), που γεννούν με καισαρική τομή, κατόπιν επιθυμίας τους, είναι πάνω από 90%. Στην Νότια Αφρική, πιθανόν στην χώρα με την χειρότερη σχετική παράδοση, το ποσοστό των καισαρικών τομών στα δημόσια νοσοκομεία είναι 75%.
4. «Σε κλείνουν σε ένα νοσοκομείο, ξυρίζουν τις τρίχες σου και καθηλώνουν τα χέρια σου, δεν σου επιτρέπουν να δεις, δεν θέλουν να καταλάβεις, θέλουν να πιστέψεις πως η εξουσία είναι δική τους, όχι δική σου. Κολλάνε βελόνες πάνω σου έτσι που δεν θέλεις να ακούσεις τίποτα, πρέπει να είσαι σαν γουρούνι, τα πόδια σου τοποθετούνται σε ένα μεταλλικό πλαίσιο, σε δένουν, τεχνικοί, μηχανικοί, κρεοπώλες, αδέξιοι και χαζοχαρούμενοι φοιτητές κάνουν πρακτική άσκηση στο σώμα σου, βγάζουν έξω το μωρό με ένα πιρούνι, όπως βγάζεις ένα κομμάτι τουρσί από ένα βάζο με τουρσί. Μετά από αυτό σου γεμίζουν τις φλέβες με κόκκινο πλαστικό, το είδα να τρέχει μέσα στο σωλήνα του ορού. Δεν θα τους αφήσω να μου κάνουν κάτι τέτοιο ξανά». Margaret Atwood Surfacing, η μετάφραση δική μας.
5. Γράφει η Elizabeth Nihell, μια μαία του 18ου αιώνα, πως οι μαίες που χρησιμοποίησαν εμβρυουλκούς, «εξαρχής τους βρήκαν ασήμαντα και επικίνδυνα υποκατάστατα των χεριών τους, με τα οποία (χέρια) ήταν βέβαιες ότι έκαναν τους χειρισμούς πιο ασφαλείς, πιο αποτελεσματικούς, και με λιγότερο πόνο για τις μητέρες». Αναφέρεται από την Emily Martin στο The cultural analysis of reproduction, σελ. 143, η μετάφραση δική μας.
6. Οικονομόπουλος Χρ., Α. Οικονομοπούλου, Ο τοκετός, οι δυστοκίες, τα ευτοκία, στην μεταδημώδη ιατρική, κατά τα μεταβυζαντινά χρόνια του νέου ελληνισμού, στο Θέματα μαιευτικής-γυναικολογίας, τόμος ΙΘ, τεύχος 3, Ιούλιος- Σεπτέμβριος 2005.
7. Επιστημονικά φαινόμενα, δηλαδή φαινόμενα που υπόκεινται σε παρατήρηση, που επαναλαμβάνονται με συγκεκριμένο και προβλέψιμο τρόπο στις διαδοχικές στιγμές τους, που πρέπει να εξελιχθούν φυσιολογικά, που εμφανίζουν ορισμένες φορές δυσκολίες κατά την εξέλιξη τους και απαιτούν συγκεκριμένη μεθοδολογία αντιμετώπισης, τις οποίες μπορούν να φέρουν σε πέρας οι ειδικοί και μόνο, που ενίοτε χαρακτηρίζονται από μια συγκεκριμένη παθολογία , η οποία μπορεί να θέσει σε κίνδυνο τόσο την μητέρα, όσο και το έμβρυο.
8. Εδώ μπαίνουν ένα σωρό νέα ζητήματα που απαιτούν επεξεργασία προκειμένου να μην δημιουργηθούν παρανοήσεις. Ένα από αυτά είναι αν η ορθολογικοποίηση ήταν απαραίτητη για την πρόοδο της σύγχρονης ιατρικής. Αφήνοντας στην άκρη το ζήτημα του ακριβούς ορισμού αυτής της προόδου και της σημασίας της, υποστηρίζουμε ότι δεν ήταν, όπως εξάλλου δεν είναι και σήμερα, αν βέβαια λάμβανε χώρα σε ένα διαφορετικό πολιτισμικό πλαίσιο. Ωστόσο, αυτό απαιτεί πραγματικά περαιτέρω ανάλυση.
9. Περινεοτομία είναι μια μικρή χειρουργική επέμβαση, κατά την οποία τέμνεται το δέρμα της περιοχής μεταξύ του κόλπου και του πρωκτού της γυναίκας, δηλαδή του περινέου, με σκοπό να μεγαλώσει ο κόλπος για να βγει το έμβρυο ευκολότερα χωρίς να προκληθεί ρήξη του σφιγκτήρα του πρωκτού (δηλαδή για να μην σχιστεί ο πρωκτός της γυναίκας, με άσχημες συνέπειες, όπως ακράτεια κοπράνων, κα).
10. Το γυναικείο κίνημα αυτοβοήθειας (self-help movement), ξεκίνησε το 1971 ως μια ομάδα 30 γυναικών που συζητούσαν για την δημοσιοποίηση του ζητήματος της έκτρωσης. Αποτέλεσμα αυτών των συζητήσεων ήταν η δημιουργία της πρώτης κλινικής αυτοβοήθειας. Για να καταλάβουμε την επίδραση του, ως την περίοδο Ρίγκαν που άρχισε η παρακμή του, αναφέρουμε ότι το 1975 σε όλες τις ΗΠΑ αριθμούσαν σχεδόν 2000 λαϊκά προγράμματα υγείας για γυναίκες με τάση επέκτασης διεθνώς.
11. Μέχρι για παράδειγμα τον προβληματισμό για την ανάγκη ή όχι της πλήρους απόσυρσης του άνδρα/μαιευτήρα από την εμπειρία του τοκετού -ακόμα και σαν φυσική παρουσία- και την ολοκληρωτική επιστροφή της αποκλειστικά σε γυναίκες. Μια πλήρης παρουσίαση αυτού του πειράματος υπάρχει στα ελληνικά στο βιβλίο του Μισέλ Οντέν, Η γέννα στο δρόμο της φύσης, εκδ.Θυμάρι.
12. Σε μια συγκριτική έρευνα που δημοσιεύτηκε στο εγκυρότερο ιατρικό περιοδικό στον κόσμο, το 1987, το Lancet.
No comments:
Post a Comment