Τεύχος Έκτο - Μερικές δυσκολοχώνευτες αλήθειες
Το παρακάτω κείμενο είναι αναδημοσίευση μίας προκήρυξης που μοιράστηκε στο Ηράκλειο από την ομάδα του Τραίνου στην οποία ανήκαμε τότε. Η εποχή είναι Απρίλης του 2002, περίοδος έξαρσης (για μια ακόμη φορά) του «παλαιστινιακού». Τότε είχαμε βρεθεί περικυκλωμένοι από την φιλανθρωπική αριστερά («ένα ευρώ για τα παιδιά της παλαιστίνης»… αν είναι δυνατόν!!!) και την ηλιθιότητα του αναρχικού χώρου. Μάλιστα, αναρχικοί έφτασαν στο σημείο να σκίζουν τις προκηρύξεις που τους δίναμε… Και αυτά να είναι τα λιγότερα από όσα αντιμετωπίσαμε μοιράζοντας αυτή την προκήρυξη.
Το αναδημοσιεύουμε για δύο λόγους. Πρώτον διότι παραμένει επίκαιρο, παρόλη την μικρή χωροχρονική διαφορά, και δεύτερον διότι για εμάς αποτελεί την απαρχή του ξεκαθαρίσματος μας με τριτοκοσμικές, φιλοφονταμενταλιστικές και αντιμπεριαλιστικές απόψεις.
Τις τελευταίες εβδομάδες η δυτική κοινωνία ανακάλυψε ξανά την μέση Ανατολή. Έτσι συμβαίνει συνήθως. Πρέπει οι οθόνες των τηλεοράσεων να πλημμυρίσουν από θάνατο, για να αντιληφθεί ο μέσος υπήκοος ότι κάτι συμβαίνει. Όμως τίποτα καινοφανές δεν υπάρχει σε αυτή την γωνιά του κόσμου. Απλώς ο ισραηλινός στρατός που εδώ και 53 χρόνια σκοτώνει παλαιστινίους στο όνομα της ασφάλειας του κράτους του, διεξάγει τους τελευταίους μήνες μια πιο εκτεταμένη επιχείρηση, φιλοδοξώντας να εκβιάσει μια τελική λύση του μεσανατολικού προβλήματος. Για να κατανοήσουμε τι ακριβώς συμβαίνει στην μέση Ανατολή, πρέπει να έχουμε υπόψη μας μερικά σημαντικά πράγματα.
Στην παλαιστίνη διεξάγεται ένας ταξικός πόλεμος, που παρά τις ποιοτικές του διαφορές δεν διαφέρει στην ουσία του με ότι συμβαίνει σε άλλες γωνιές του κόσμου. Έτσι, από την μια είναι το ισραηλινό κεφάλαιο και από την άλλη, μια μαζική παλαιστινιακή εργασία που στελεχώνει την καπιταλιστική μηχανή του ισραηλινού κράτους και μια ισραηλινή εργατική δύναμη που είτε αποτελεί εφεδρεία στις πολεμικές επιχειρήσεις του Ισραήλ, είτε βασικό παράγοντα στήριξης του κόστους αυτών των επιχειρήσεων. Τα βασικά χαρακτηριστικά του ταξικού αυτού πολέμου συνίστανται σήμερα στα εξής: το πρώτο είναι η βαρβαρότητα του χαρακτήρα του και το δεύτερο η συγκάλυψη της ταξικής του φύσης πίσω από εθνικοθρησκευτικούς προσδιορισμούς.
Ο ταξικός αυτός πόλεμος δεν περιορίζεται στις επιχειρήσεις του ισραηλινού στρατού αλλά επεκτείνεται σε κάθε πτυχή της καθημερινότητας των παλαιστινίων καταπιεσμένων: στο χαμηλό κόστος της εργατικής τους δύναμης· στις πολεοδομικές επεμβάσεις μέσα και γύρω από τα «αυτόνομα» παλαιστινιακά εδάφη, με κατασκευές δρόμων και τειχών που αποκλείουν τις παλαιστινιακές κοινότητες και ενοποιούν τις αντίστοιχες ισραηλινές· στους καθημερινούς ελέγχους που υφίστανται οι παλαιστίνιοι εργαζόμενοι στο ισραηλινό κράτος (ακόμα και τα παιδιά που πάνε στο σχολείο), στα φυλάκια που βρίσκονται στις ζώνες μετάβασης από τα «αυτόνομα» παλαιστινιακά εδάφη στα εδάφη του Ισραήλ· στην φτώχεια και στην αθλιότητα της ζωής στους καταυλισμούς των παλαιστινίων προσφύγων.
Στα σαφή ταξικά και ριζοσπαστικά χαρακτηριστικά, που είχε αποκτήσει ο αγώνας των παλαιστινίων, κυρίως κατά την δεκαετία του ’70, και τα οποία χαρακτηριστικά δεν μπορούσαν παρά να είναι προϊόν των κοινωνικών συνθηκών εντός των οποίων διεξαγόταν αυτός ο πόλεμος, οι κυρίαρχες τάξεις και από τις δυο πλευρές έπαιξαν ένα ακόμα χαρτί, ακριβώς για να εμποδίσουν την περαιτέρω ριζοσπαστικοποίηση και επέκταση αυτού του αγώνα. Το χαρτί του έθνους και της θρησκείας.
Οι διαχωρισμοί εβραίοι-άραβες/μουσουλμάνοι, εισήχθησαν και καλλιεργήθηκαν συστηματικά από τις άρχουσες τάξεις και των δύο πλευρών. Βέβαια, υπάρχουν κάποιες σημαντικές διαφορές. Ο σιωνισμός -ο εβραϊκός εθνικισμός- κατόρθωσε εκ του μηδενός να δημιουργήσει ένα κράτος «ιστορικά δικαιωμένο» από την μνήμη του ολοκαυτώματος. Η ιδεολογική χρήση αυτής της μνήμης κατάφερε να δημιουργήσει μια συνθήκη ανοχής για τα εγκλήματα του ισραηλινού κράτους.
Από την άλλη η παλαιστινιακή άρχουσα τάξη, είτε παίζοντας το χαρτί του εθνικοαπελευθερωτικού αγώνα (Αλ Φατάχ), είτε της θρησκευτικής διαφοράς (Τζιχάντ, Χαμάς), κατάφερε να αποπροσανατολίσει το παλαιστινιακό κίνημα από τις ταξικές του αναφορές με στόχο την δημιουργία ενός κράτους, εντός του οποίου θα μπορούσε να εκμεταλλευτεί ένα τμήμα της παλαιστινιακής εργατικής δύναμης.
Στην σημερινή συγκυρία, όπως διαμορφώθηκε μετά την 11/9, οι επιθέσεις αυτοκτονίας των παλαιστίνιων έδωσαν το πρόσχημα στο ισραηλινό κράτος να εντείνει τον ταξικό πόλεμο στο όνομα της αντιτρομοκρατικής εκστρατείας. Και αποτελεί πρόσχημα, επειδή η πραγματική αιτία των στρατιωτικών επιχειρήσεων είναι η ύφεση της ισραηλινής οικονομίας ως συνέπεια τόσο της παγκόσμιας κρίσης του ΄97, όσο και της δεύτερης ιντιφάντα. Από την άλλη, οι επιθέσεις αυτοκτονίας δεν συνιστούν κατά κανένα τρόπο τρομοκρατία, επειδή οι πράξεις αντίστασης δεν μπορούν να συνιστούν τρομοκρατία· τρομοκρατία μπορούν να ασκήσουν μόνο κρατικοί μηχανισμοί ή οργανωμένες εξουσίες. Ωστόσο, η συνθήκη αυτή δεν τοποθετεί στο απυρόβλητο τέτοιες ενέργειες. Δυστυχώς, τίποτα απελευθερωτικό δεν αποπνέει μια τέτοια στάση, εφόσον οι άνθρωποι που την υιοθετούν λειτουργούν με βάση την αρχή της συλλογικής ευθύνης (των ισραηλινών), στο όνομα του Αλλάχ ή/και της ίδρυσης ενός παλαιστινιακού κράτους. Σε αυτό ακριβώς το σημείο, διαφαίνεται και το που μπορεί να φτάσει η λογική των εθνικοθρησκευτικών διαφορών που γίνονται αποδεκτές και από τις δύο πλευρές.
Το πρόταγμα για ένα ανεξάρτητο παλαιστινιακό κράτος πίσω από το οποίο συντάσσονται η παλαιστινιακή άρχουσα τάξη, ο Μπους, ο αραβικός εθνικισμός, το ελληνικό κράτος και η ελληνική αριστερά και ακροαριστερά (έστω και αν διαφωνούν μεταξύ τους στα ενδεχόμενα γεωγραφικά του όρια), στόχο έχει να θάψει κάθε κοινωνικό απελευθερωτικό όραμα των καταπιεσμένων παλαιστίνιων και ισραηλινών και να διαιωνίσει το καθεστώς που έχει επιβληθεί στην περιοχή.
Και η δική μας θέση;
Να καταδείξουμε την αθλιότητα όσων υπερασπίζονται ένα παλαιστινιακό κράτος.
Να επιτεθούμε πρώτα και κύρια στο δικό μας κράτος και στα δικά μας αφεντικά.
Με τους παλαιστίνιους εξεγερμένους, με τους εβραίους καταπιεσμένους που κατεβαίνουν στους δρόμους των ισραηλινών πόλεων κόντρα στα ιδεολογήματα της ισραηλινής κοινωνίας, για μια απελευθερωμένη παλαιστίνη από στρατούς, αφεντικά, κράτη, μέσα σ’ ένα καθολικά απελευθερωμένο κόσμο. Η μόνη λύση που δεν θα έχει σαν αποτέλεσμα νέους ποταμούς αίματος, εκμετάλλευσης, βίας και αλλοτρίωσης.
ΚΑΝΕΝΑ ΚΡΑΤΟΣ ΣΤΗ ΜΕΣΗ ΑΝΑΤΟΛΗ
ΚΑΝΕΝΑ ΚΡΑΤΟΣ ΣΕ ΟΛΟΚΛΗΡΗ ΤΗ ΓΗ
4 comments:
Σε καλή κατεύθυνση, αλλά προσσεγγίζοντας μια στείρα ορθοδοξη μαρξιστική ανάλυση το αρθρο.
Ήτοι, πως εξηγείται π.χ. η μανία της Χαμάς κατά γυναικών και ομοφυλοφίλων στην περιοχή που ήλεγχε/ελέγχει (Γάζα strip);
Μιλούμε ουσιαστικά για μια περίπτωση που δεν ερμηνεύεται από την στενή μαρξιστική ανάλυση, όπως και τα "τρένα που κατά προτεραιότητα μεταφέρουν Εβραίους στα KZ, σε πείσμα κάθε στρατηγικής που θα απαιτούσε να μεταφέρουν πολεμεφόδια και στρατιώτες".
Το στείρα το συζητάω, αλλά το ορθόδοξη; Με τίποτα.
Δεν ξέρω στα αλήθεια αν μπορώ να εξηγήσω αυτή τη μανία της Χαμάς, πιθανά όπως εξηγούνται και οι άναρθρες κραυγές των δικών μας παπάδων σαν ζήτημα εξουσίας και διαχείρισης του σώματος σαν παραγωγός-δημιουργός-χρήστης υλικών-άυλων-επιθυμιών-απολαύσεων.
κατ' αρχάς συμφωνώ με την τοποθέτηση σου σε αρκετά σημεία.
θα ήθελα απλώς να σου εκφράσω την απορία μου που αναφέρεται στο κατά πόσο πιστεύεις ότι στέκει η άποψη ότι ο παλαιστίνιος λαός είναι θύμα των εξωτερικών δυνάμεων που προσπαθούν να προωθήσουν τα δικά τους συμφέροντα στην περιοχή?
ότι δηλαδή το Ιράν στηρίζει τους παλαιστίνιους διαθέτοντας τους όπλα για να προωθούν έμπρακτα τα συμφέροντα τους κ τρόφιμα για να επιβιώνουν, αποπλανώντας τους με θρησκευτικά προσχήματα.. κ σε αντιστοιχία η σχέση Αμερικής- Ισραήλ.
Καταρχήν μιλάμε για μια προκήρυξη, όχι για ανάλυση. Ανάλυση επί του Παλαιστινιακού, υπήρχε στο τεύχος του περιοδικού Το Τραίνο, ένθετο στο οποίο ήταν η προκήρυξη.
Κατά δεύτερο: δεν πιστεύω/ πιστεύουμε γενικά σε "λαούς- θύματα".
Οι εκμεταλλευόμενοι/ καταπιεζόμενοι είναι υπεύθυνοι για τις επιλογές τους, είτε μας αρέσουν, είτε όχι.
Και τελευταίο: σε όποιον αναρωτιέται αν είναι ουτοπικά όλα αυτά που λέμε σε σχέση με το Παλαιστινιακό, θα τον παρότρυνα να κάτσει να ψάξει λίγο παραπάνω το τι ακριβώς γινόταν σ'αυτη την γωνιά του πλανήτη στην διάρκεια της πρώτης ιντιφάντα, ή ακόμα και σήμερα.
Hobo
Post a Comment